Experiential game: οδηγός επιτυχίας και ένα Εργοστάσιο Καπέλων!

Όπως έχουμε αναφέρει σε προηγούμενο άρθρο μας, τα εκπαιδευτικά παιχνίδια είναι δυναμικά εργαλεία, και ενισχύουν τη δέσμευση, τη συνεργασία, τη συμπερίληψη και τη βιωματική μάθηση.

Τι καθορίζει την επιτυχία ενός εκπαιδευτικού παιχνιδιού; Η χρήση του όρου «παιχνίδι» ίσως μας παραπλανεί ότι πρόκειται για κάτι πιο χαλαρό, μη δοδημένο, χωρίς κανόνες. Όπως θα ανακαλύψουμε, πρόκειται για ακριβώς το αντίθετο!



Τι θα βρείτε σε αυτό το άρθρο:

  • Βασικοί κανόνες για την επιτυχία του εκπαιδευτικού παιχνιδιού
  • Ένα παράδειγμα επιτυχημένου Experiential game

Βασικοί κανόνες για την επιτυχία του παιχνιδιού

Ο ρόλος του Εκπαιδευτή (ή των Εκπαιδευτών)

Η βάση ενός επιτυχημένου εκπαιδευτικού παιχνιδιού βρίσκεται στον σωστό συντονισμό του εκπαιδευτή ή της ομάδας εκπαιδευτών, που πλαισιώνουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

  • Ο Εκπαιδευτής χρειάζεται να γνωρίζει πολύ καλά τους κανόνες του παιχνιδιού.
  • Πρέπει να έχει εξ αρχής ένα σαφές πλάνο σύνδεσης του παιχνιδιού με το μαθησιακό αντικείμενο.
  • Χρειάζεται να κατέχει την τέχνη του αναστοχασμού, ώστε να βοηθήσει τους εκπαιδευόμενους να φτάσουν σε σημαντικές επιγνώσεις, μετά το τέλος του παιχνιδιού.
  • Στα εκπαιδευτικά παιχνίδια, αλλά και σε όλη τη βιωματική εκπαίδευση, ο εκπαιδευτής είναι κυρίως διευκολυντής (facilitator)της όλης διαδικασίας. Μέσω της διαχείρισης της δυναμικής της ομάδας, διασφαλίζει τον σεβασμό σε όλες τις απόψεις, την συμπερίληψη και τη συνεργασία των συμμετεχόντων.

Σχεδιασμός και εναρμόνιση με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα

Κατά τον σχεδιασμό του εκπαιδευτικού προγράμματος, ορίζουμε τους στόχους και τα μαθησιακά αποτελέσματα που θέλουμε να πετύχουμε. Το παιχνίδι δρα συμπληρωματικά, ως μια σύνθετη εκπαιδευτική άσκηση και σκοπό έχει να ενισχύσει τις βασικές έννοιες του προγράμματος.

  • Το εκπαιδευτικό παιχνίδι χρειάζεται να ευθυγραμμίζεται ξεκάθαρα με τους μαθησιακούς στόχους.
  • Πρέπει να λαμβάνει χώρα την κατάλληλη στιγμή του προγράμματος.

Ποιότητα υλικών, κανόνες & διαμόρφωση χώρου

Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια – όπως και ολόκληρο το εκπαιδευτικό πρόγραμμα – χρειάζεται να έχουν υλικά υψηλής ποιότητας.  

  • Οι κανόνες του παιχνιδιού πρέπει να είναι σαφείς και να έχουν συγκεκριμένο σκοπό.
  • Οι οδηγίες που λαμβάνουν οι εκπαιδευόμενοι χρειάζεται να είναι άρτιες και ευκολονόητες.
  • Ο Εκπαιδευτής  χρειάζεται να φροντίσει ώστε ο χώρος να είναι εξ αρχής διαμορφωμένος για την υλοποίηση του παιχνιδιού.
  • Τέλος, οι εξωτερικοί παράγοντες (θόρυβοι, παρεμβολές από τρίτους κλπ.) είναι καλό να μην υπάρχουν ή τουλάχιστον να ελαχιστοποιούνται κατά τη διεξαγωγή του.

Debrief / Reflection

Ο απολογισμός μετά την υλοποίηση του εκπαιδευτικού παιχνιδιού αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της βιωματικής μάθησης. Όλα όσα προηγούνται, έχουν ως σκοπό έναν παραγωγικό αναστοχασμό.

  • Το debrief διαρκεί περίπου όσο και το εκπαιδευτικό δρώμενο. Χρειάζεται να του δώσουμε χώρο και χρόνο, ώστε να μεγιστοποιήσουμε τον μαθησιακό αντίκτυπο.
  • Οι συμμετέχοντες ενεργοποιούν την κριτική σκέψη τους. Αναγάγουν όσα βίωσαν στις προσωπικές τους εμπειρίες και προκλήσεις με αποτέλεσμα να βαδίζουν σε μονοπάτια  προς την αυτογνωσία.
  • Ο Εκπαιδευτής διαμορφώνει διερευνητικές ερωτήσεις και συντονίζει παραγωγικές συζητήσεις.

Ένα παράδειγμα επιτυχημένου Experiential Game

Από την πληθώρα experiential games της Game Tree, θα παρουσιάσουμε το εκπαιδευτικό μας παιχνίδι «Εργοστάσιο Κατασκευής Καπέλων». Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι που διεξάγεται σε γρήγορους ρυθμούς. Οι συμμετέχοντες μετατρέπονται σε δύο (ή περισσότερες) ομάδες παραγωγής καπέλων. Συναγωνίζονται μεταξύ τους για την μεγαλύτερη και ποιοτικότερη παραγωγικότητα.

Η σωστή διαχείριση του χρόνου και των αλλαγών καθώς και  η προτεραιοποίηση των εργασιών κρίνονται αναγκαία για την επίτευξη του στόχου. Οι συμμετέχοντες καλούνται να εφαρμόσουν δεξιότητες προγραμματισμού, συντονισμού και επικοινωνίας.  

Το «Εργοστάσιο κατασκευής καπέλων» μπορεί να ενταχθεί σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα Time & Change Management, όπως και σε ένα πρόγραμμα Effective communication και Teambuilding & Teamwork, ανάλογα με το τι θέλουμε να φωτίσουμε σε κάθε περίπτωση.

Στο πρόγραμμα Time Management, για παράδειγμα, σίγουρα θα έχει συζητηθεί η προτεραιοποίηση των εργασιών και το Eisenhauer Matrix. Το παιχνίδι ενισχύει σημαντικά την κατανόηση αυτού του μοντέλου.

Στη φάση του αναστοχασμού, όσα προηγήθηκαν θα συζητηθούν και θα αντιπαραβληθούν με πραγματικές εργασιακές καταστάσεις των συμμετεχόντων. Όλα τα παραπάνω βέβαια προϋποθέτουν τη σωστή οργάνωση και τον άρτιο συντονισμό του εκπαιδευτή!

Κλείνοντας

Η επιτυχία των εκπαιδευτικών παιχνιδιών στην εκπαίδευση ενηλίκων έγκειται στον σχολαστικό σχεδιασμό, την αποτελεσματική διευκόλυνση και την ευθυγράμμιση με τους στόχους του προγράμματος.

Εφαρμόζοντας αυτές τις στρατηγικές, οι εκπαιδευόμενοι εμπλέκονται ενεργά στην διαδικασία μάθησης. Μαθαίνουν μέσα από παραδείγματα και προβληματίζονται δημιουργικά για τα επόμενα βήματά τους.

Άλλωστε, η εκπαίδευση ενηλίκων αυτόν τον σκοπό κυρίως δεν έχει; Να ανασκευάζει δυσλειτουργικές πεποιθήσεις και συνήθειες;  

Διαβάστε επίσης:

Educational Games for Adults: Learn Through Play

The Benefits of Experiential Learning and Game-based Learning

Key Takeaways

Η επιτυχία των Εxperiential Games εξαρτάται από τον σχολαστικό σχεδιασμό, τον σωστό συντονισμό και την ευθυγράμμιση με τους στόχους του προγράμματος.

Ο ρόλος του Εκπαιδευτή, η προετοιμασία του χώρου και η ποιότητα των υλικών είναι παράγοντες καθοριστικής σημασίας για το τελικό αποτέλεσμα.

Ο αναστοχασμός μετά από την υλοποίηση του εκπαιδευτικού παιχνιδιού αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της βιωματικής μάθησης.


Στην Game Tree, προσφέρουμε εμπειρίες μάθησης πέρα από το συνηθισμένο.

Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε customized προγράμματα εκπαίδευσης για στελέχη επιχειρήσεων, αξιοποιώντας τη βιωματική μάθηση και το εκπαιδευτικό παιχνίδι.

Περισσότερες πληροφορίες για τις υπηρεσίες μας μπορείτε να βρείτε εδώ.

Τι θα βρείτε εδώ

Αρθρογραφία που έχει δημιουργήσει η ομάδα της Game Tree και νέα από τη δραστηριότητα μας και τον χώρο της ενδοεπιχειρησιακής εκπαίδευσης και του πεδίου της εκπαίδευσης ενηλίκων.

Κατηγορίες