Αλήθεια, εσείς πώς αποτιμάτε το αποτέλεσμα της μάθησης;

Αλήθεια, εσείς πώς αποτιμάτε το αποτέλεσμα της μάθησης;

Στο παρόν άρθρο εκκινούμε μια περιεκτική ανάλυση για την αξιολόγηση της εκπαίδευσης, η οποία θα ολοκληρωθεί σε επόμενο μήνα.

 

Γιατί χρειάζεται η αξιολόγηση

Πόσες φορές δεν έχουμε συμμετάσχει σε σεμινάρια και εκπαιδευτικά προγράμματα στην επαγγελματική και προσωπική μας ζωή;

Στο πλείστο των περιπτώσεων, ξεκινάμε με τις καλύτερες προσδοκίες -ή μάλλον με υψηλές προσδοκίες-, οι οποίες συχνά διαψεύδονται. Σε άλλες περιπτώσεις, φεύγουμε με μια πραγματική αίσθηση ικανοποίησης και νιώθουμε ότι πραγματικά έχουμε αποκομίσει κάτι. Μετά από μερικές εβδομάδες όμως, ίσως και μέρες, είναι ζήτημα αν θυμόμαστε κάτι.

 

Βασικά ερωτήματα

Ερχόμαστε, επομένως, ξανά και ξανά να απαντήσουμε κάποια βασικά ερωτήματα:

  • Πώς αποτιμάται πραγματικά το αποτέλεσμα οποιασδήποτε μαθησιακής παρέμβασης;
  • Κατά πόσο αξίζει η επένδυση (οικονομική, χρόνου, ενέργειας κτλ);
  • Και αν αξίζει, πότε αρχίζει να αποδίδει αυτή η επένδυση;

Παρακάτω, θα μοιραστούμε μαζί σας τη μεθοδολογία που ακολουθούμε όταν προχωράμε σε αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων μας.

 

Το μοντέλο Kirkpatrick®

Η διασφάλιση της ποιότητας της κατάρτισης που προσφέρουμε τηρεί τις προδιαγραφές και τις αρχές της εκπαιδευτικής αξιολόγησης σύμφωνα με το μοντέλο Kirkpatrick®  με εστίαση στα παρακάτω:

  1. Reaction: μας ενδιαφέρει η μέγιστη ικανοποίηση των συμμετεχόντων από το σεμινάριο.
  2. Learning: στοχεύουμε στην αλλαγή και βελτίωση και των τριών παραμέτρων της μάθησης, δηλαδή των γνώσεων, των δεξιοτήτων και των στάσεων.
  3. Behavior: επιδιώκουμε μέσα από τη μαθησιακή διαδικασία την ενίσχυση συμπεριφορών, οι οποίες θα συμβάλουν στον παρακάτω τελικό στόχο.
  4. Results: αναδεικνύουμε τη σημασία που έχει η μαθησιακή εμπειρία στα επιδιωκόμενα αποτελέσματα, σε ατομικό, συλλογικό και οργανωσιακό επίπεδο.

 

Πιο αναλυτικά:

 

Reaction

Αποφεύγουμε τον πειρασμό να προσφέρουμε ένα ‘εύκολο’ στον σχεδιασμό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο θα έχει ως μοναδικό στόχο να δημιουργήσει ευχαριστημένους εκπαιδευόμενους. Αυτό σε καμιά περίπτωση δεν σημαίνει ότι θέλουμε οι συμμετέχοντες να μην φύγουν ικανοποιημένοι. Ίσα ίσα, αυτό είναι κάτι που το επιδιώκουμε και το ενισχύουμε με διαδραστικές ασκήσεις, εκπαιδευτικά παιγνίδια και διάφορες εκπλήξεις κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης! Απλά θέλουμε να πάμε ένα βήμα παρακάτω από μια απλή ικανοποιητική αντίδραση (reaction), που αποτιμάται με αξιολόγηση μέσω εντύπου στο τέλος του σεμιναρίου.

 

Learning

Προσπαθούμε, επομένως, να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε οι συμμετέχοντες να έχουν κάποιο  σημαντικό μαθησιακό αποτέλεσμα (learning). Όπως γνωρίζουμε, μάθηση σημαίνει αλλαγή! Θέλουμε αλλαγή και στις γνώσεις (απόκτηση νέων, βελτίωση υπαρχόντων) και στις δεξιότητες (ενίσχυση μέσα από πρακτικές εφαρμογές) και στις στάσεις (αμφισβήτηση στερεοτυπικών πεποιθήσεων και ενδυνάμωση θετικών στάσεων). Φτάνει αυτό; Πιστεύουμε ότι δεν φτάνει…

 

Bahavior

Πολύ συχνά λαμβάνουμε αιτήματα από εταιρείες που ‘παραπονιούνται’ ότι αν και οι εργαζόμενοί τους έμαθαν πολλά από ένα σεμινάριο, δεν έχουν μετατρέψει αυτή τη μάθηση σε πραγματική συμπεριφορά. Έτσι ερχόμαστε στο τρίτο ζητούμενο της αξιολόγησης στην εκπαίδευση, την αλλαγή συμπεριφορών (behaviors). Ουσιαστικά, εδώ κάνουμε λόγο για την αλλαγή -μέσω της μάθησης- συμπεριφορών που παρατηρούνται στον χώρο εργασίας. Πώς το κάνουμε αυτό;

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά: η αλλαγή στη συμπεριφορά -δηλαδή, ‘να σταματήσω να κάνω αυτό’ ή ‘να αρχίσω να κάνω κάτι διαφορετικό’ δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, δεν γίνεται από τη μια στιγμή στην άλλη, ούτε μπορεί να προκύψει ως αποτέλεσμα μιας βραχυχρόνιας εκπαίδευσης (π.χ. 2-3 μέρες workshop). Εργαλεία που μπορούν να ενισχύσουν τη δουλειά που έχει γίνει ήδη στην εκπαίδευση υπάρχουν πολλά. Εμείς αξιοποιούμε διάφορα από αυτά, όπως diaries, log forms, online checklists, learning plans κ.ά., συνεπικουρούμενα από coaching sessions και assessments.

 

Results

Παράλληλα, η αλλαγή στη συμπεριφορά προϋποθέτει ότι υπάρχει ο χρόνος ως σύμμαχος και η θέληση των εμπλεκομένων να δουλέψουν με επιμονή, συνέπεια και στοχοπροσήλωση πάνω στη συμπεριφορά που επιθυμούν να αλλαξουν. Αν δεχτούμε ότι αυτές οι προϋποθέσεις ισχύουν, τότε ερχόμαστε στο τέταρτο στάδιο σύμφωνα με το μοντέλο του Kirkpatrick®, αυτό που επιζητούν τελικά όλες οι εταιρείες: τα αποτελέσματα (results).

 

Τον επόμενο μήνα

Τώρα για αυτό το θέμα θα μείνουμε εδώ, γιατί διαφορετικά ίσως χάσετε το ενδιαφέρον να διαβάσετε το επόμενο άρθρο μας τον Νοέμβριο. Stay tuned, λοιπόν, 🙂 γιατί στο επόμενο άρθρο μας θα επανέλθουμε.

Και αυτή τη φορά θα συνεχίσουμε και θα σας αποκαλύψουμε περισσότερα για το θέμα των αποτελεσμάτων (results) του μοντέλου για την εκπαιδευτική αξιολόγηση του Kirkpatrick®!