Χτίζοντας εμπιστοσύνη και… μια τράπεζα διαφορετική!

Χτίζοντας εμπιστοσύνη και… μια τράπεζα διαφορετική!

Υπάρχει μία τράπεζα, της οποίας η εύρυθμη λειτουργία εξαρτάται από προδιαθέσεις, συνήθειες και στάσεις ζωής. Αυτή είναι η “Τράπεζα Εμπιστοσύνης”, κατά Stephen Covey. Εκεί, λοιπόν, σύμφωνα με τον guru του management, διατηρούμε όλοι έναν “Τραπεζικό Λογαριασμό Συναισθημάτων” (Emotional Bank Account).

Ας δούμε τι σημαίνουν όλες αυτές οι αλληγορίες και πώς μπορούν να μας βοηθήσουν στην επαγγελματική ή προσωπική ζωή.

 

Η έμπνευση του S. Covey

Η ιδέα για την “Tράπεζα Eμπιστοσύνης” εμφανίστηκε στο πολυ-μεταφρασμένο, πολυ-διαβασμένο και πολυ-επαινεμένο σύγγραμμα “Οι 7 συνήθειες των εξαιρετικά αποτελεσματικών ανθρώπων” του Covey. Μέσω αυτού του βιβλίου, ο συγγραφέας επιχείρησε να μοιραστεί τις εντυπώσεις που είχε αποκομίσει, παρατηρώντας προσεκτικά ποιοι πετυχαίνουν στη ζωή και ποιοι όχι, προσθέτοντας τη δική του σοφία και καίρια ματιά των πραγμάτων.

Μία από όλες τις έννοιες, που αναλύει στο βιβλίο του, είναι αυτή της εμπιστοσύνης. Για την ανάπτυξή της, διαμόρφωσε μια μεταφορά, στην οποία παρομοιάζει το χτίσιμο εμπιστοσύνης με τη λειτουργία μιας τράπεζας.

Ας δούμε περισσότερες λεπτομέρειες.

 

Ο Τραπεζικός Λογαριασμός Συναισθημάτων (ΤΛΣ)

Τι ακριβώς είναι;

Ο Stephen Covey χαρακτηρίζει τον ΤΛΣ ως τον “βαθμό εμπιστοσύνης που αναπτύσσεται σε μια σχέση”. Και ορίζει μια, φαινομενικά, απλή αλλά ταυτόχρονα σοφή αρχή, η οποία λέει πως όλοι διατηρούμε έναν προσωπικό “συναισθηματικό” λογαριασμό με κάθε άτομο που εργάζεται ή έχει κάποια σχέση μαζί μας.

“An emotional bank account is a metaphor that describes the amount of trust that’s been built up in a relationship.  It’s the feeling of safeness you have with another human being.  When the trust account is high, communication is easy, instant, and effective.”

Stephen R. Covey, The 7 Habits of Highly Effective People

 

Πώς λειτουργεί ο ΤΛΣ;

Ξεκινά με μηδενικό υπόλοιπο (δηλαδη, είναι αρχικά άδειος) και η πορεία του εξαρτάται από τις ‘καταθέσεις’ και τις ‘αναλήψεις’ που κάνουμε. Όλα αυτά, υπενθυμίζουμε, δεν έχουν να κάνουν με χρήματα, αλλά με πράξεις, που δημιουργούν συναισθήματα.

Ας δούμε παραδείγματα καταθέσεων και αναλήψεων, τα οποία θα αναλύσουμε περαιτέρω παρακάτω:

ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ

ΑΝΑΛΗΨΕΙΣ

Καλοσύνη

Τήρηση υποσχέσων

Σεβασμός προσδοκιών

Αφοσίωση

Ειλικρινής συγνώμη

Κακή προαίρεση

Αθέτηση υποσχέσεων

Ασάφεια προσδοκιών

Υποκρισία

Έπαρση

 

Είναι προφανές πως, ανεξάρτητα από τη φύση της σχέσης (επαγγελματική, προσωπική, κοινωνική, κλπ), ο καθένας από εμάς μπορεί να ‘τροφοδοτήσει’ τον τραπεζικό λογαριασμό συναισθημάτων που χτίζει για ένα άτομο. Προϋπόθεση αποτελεί η συνειδητή δράση. Να έχουμε, δηλαδή, την επίγνωση πως όλες οι πράξεις μας μπορούν να επηρεάσουν τη σχέση μας με τους άλλους. Και ότι απρόσεκτες ενέργειες μπορούν να αποτελέσουν ‘ανάληψη’ από τη σχέση, ακόμα και να πτωχεύσουν αυτόν τον ιδιαίτερο και σημαντικό λογαριασμό!

O Covey μας βοηθά περαιτέρω, ορίζοντας 6 κομβικές πρακτικές που αποτελούν βασικές ‘καταθέσεις’ στον ΤΛΣ.

 

Οι 6 πρακτικές που ΄γεμίζουν΄τον ΤΛΣ

Κατανόηση του άλλου

Αυτό σημαίνει, καταρχάς, να ακούμε προσεκτικά όσα μας λέει ο συνομιλητής μας. Επιπρόσθετα, να δείχνουμε ενσυναίσθηση και να συμπεριφερόμαστε με καλοσύνη.

Συνέπεια στις δεσμεύσεις μας

Για να κατανοήσουμε τη σημασία αυτής της ‘κατάθεσης’ αρκεί να σκεφτούμε, πώς αισθανόμαστε εμείς, όταν κάποιος τηρεί την υπόσχεσή του απέναντί μας. Για παράδειγμα, πώς αισθανόμαστε όταν κάποιος παραδίδει μια παραγγελία χωρίς καθυστέρηση; Ή όταν κάποιος δεσμεύεται να μας βοηθήσει σε κάτι, και πράγματι το κάνει με συνέπεια; Η τήρηση των υποσχέσεων αυξάνει τον βαθμό εμπιστοσύνης και διαμορφώνει ένα θετικό προηγούμενο.

Αποσαφήνιση προσδοκιών

Αυτή η ‘κατάθεση’ έχει να κάνει με την αποτελεσματική επικοινωνία. Και πιο συγκεκριμένα με το να εκφραστούν με ειλικρίνεια οι προσδοκίες, προκειμένου να αυξηθεί ο βαθμός εμπιστοσύνης.

Φροντίδα των μικρών πραγμάτων

Τα μικροζητήματα μπορούν εύκολα να μετατραπούν σε γιγάντια θέματα, αν δεν τους δοθεί η απαραίτητη προσοχή.  Παραδείγματα μικρών πραγμάτων που χτίζουν εμπιστοσύνη είναι ένα χαμόγελο, μια πράξη καλοσύνης, μια ειλικρινής βοήθεια, γενικά μια ανιδιοτελής ενέργεια. Η απουσία τους (‘αναλήψεις’) κλονίζει τις σχέσεις και μειώνει την εμπιστοσύνη.

Αξιοπιστία

Αυτή η ΄κατάθεση΄αποτελεί ίσως το έδαφος πάνω στο οποίο χτίζεται όλο το οικοδόμημα της εμπιστοσύνης. Όταν γνωρίζουμε βαθιά όσα λέμε, όταν είμαστε συνεπείς, όταν αναλαμβάνουμε ευθύνες, τότε η αξιοπιστία μας αυξάνεται, μαζί με την εμπιστοσύνη που αποπνέουμε.

Ειλικρινής συγνώμη όταν κάνουμε ‘ανάληψη’

Επειδή όλοι κάνουν λάθη, λογικά κάποια στιγμή θα γίνει μια ‘ανάληψη’ από τον ΤΛΣ. Αυτό μπορεί να αντισταθμιστεί με μια ‘κατάθεση’, τόσο απλή όσο να εξηγήσουμε γιατί πράξαμε τοιουτοτρόπως. Και βεβαίως, να απολογηθούμε για αυτό που προκαλέσαμε και να συμφωνήσουμε τρόπους, ώστε να μην επαναληφθεί.

 

Τράπεζα ναι μεν, αλλά…

Οι ομοιότητες της ‘Τράπεζας Εμπιστοσύνης’, με τη λειτουργία της τράπεζας που όλοι γνωρίζουμε είναι αδιαμφισβήτητες. Είναι σημαντικό, όμως να δούμε και τα σημεία διαφοροποίησης, όπως αναλύονται από την εταιρεία που συνεχιζει το έργο του Covey, την Franklin Covey:

  1. Στον ΤΛΣ δεν αυξάνουμε τις καταθέσεις, με τη λογική να μπορέσουμε να κάνουμε αναλήψεις (ιδανικά θέλουμε μόνο αυξανόμενες καταθέσεις!).
  2. Δεν υπάρχουν αυτοματοποιημένες καταθέσεις και πάγιες εντολές – η ‘τροφοδότηση’ του λογαριασμού χρειάζεται προσπάθεια και δημιουργικότητα!
  3. Τις καταθέσεις τις κάνουμε αυτοπροσώπως και δεν μπορούμε να τις αναθέσουμε σε κάποιον!
  4.  Η καλή διαχείριση του ΤΛΣ δεν θα οδηγήσει σε χρήματα. Αλλά σε υψηλό βαθμό εμπιστοσύνης, σε αφοσίωση, σε δέσμευση και σε ποιοτικές σχέσεις.
  5. Ο ΤΛΣ έχει υψηλό βαθμό ευαισθησίας στην ειλικρίνεια και θα αδειάσει εάν σημειωνονται ψευδείς απολογίες και επιτηδευμένες πράξεις καλοσύνης.

 

Σουβενίρ

Τι μπορούμε να κρατήσουμε από όλα τα παραπάνω;

Σίγουρα, ο καθένας θα εστιάσει σε κάτι διαφορετικό.

Ωστόσο, αξίζει να αναφερθούμε σε δυο βασικές ιδέες που ανακύπτουν από τη σύλληψη του ΤΛΣ.

Η ‘Τράπεζα Εμπιστοσύνης’ μας υπενθυμίζει τον ανθρώπινο παράγοντα, ως επίκεντρο σε κάθε τι ποιοτικό (εν αντιθέσει με τα υλικά στοιχεία).

Επίσης, ο ΤΛΣ μας δείχνει ξεκάθαρα πως έχει μεγάλη αξία να εστιάζουμε στον άλλον άνθρωπο, και όχι στον εαυτό μας.

Όπως λέει και ο Covey,

“Κοίταξε πρώτα να καταλάβεις τους άλλους και μετά να σε καταλάβουν.” 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο